Dat leidde in 1943 tot de Gemeenschappelijke Regeling tussen de gemeenten Barendrecht, Heerjansdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Poortugaal, Rhoon, Ridderkerk en Zwijndrecht inzake het geneeskundig schooltoezicht. Dit betrof een burgemeestersbesluit, omdat de betreffende colleges van B en W en de gemeenteraden niet meer in functie waren.
Op grond van genoemde regeling werd de schoolartsendienst "Eiland IJsselmonde" opgericht waaraan het geneeskundig schooltoezicht op het eiland werd opgedragen. Deze taak werd in de praktijk uitgeoefend door een schoolarts, voor wie de commissie van beheer een instructie vaststelde. De burgemeester van Hendrik-Ido-Ambacht was bevoegd de schoolarts te benoemen en ontslaan, op bindende voordracht van de commissie. Over de noodzakelijkheid overig personeel aan te stellen besliste de commissie.
In 1980 werd de gemeenschappelijke regeling vervangen door een nieuwe gemeenschappelijke regeling. In de periode na de oorlog was het personeelsbestand gaandeweg gegroeid. In 1986 bijvoorbeeld bestond de dienst uit drie schoolartsen en drie assistentes.