Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.

De Oorlogskoffer

De Tweede Wereldoorlog heeft in heel Nederland diepe sporen achtergelaten. Leerlingen gaan op zoek naar die sporen en maken een Oorlogskoffer. Ze gaan op zoek naar herinneringen van iemand die leefde in Dordrecht of omgeving tijdens de Tweede Wereldoorlog en maken daar een levensverhaal van. Die iemand kan een persoon zijn die echt in de oorlog heeft geleefd maar het mag ook iemand zijn die ze bedenken. Om het levensverhaal te vertellen en beeldend te maken gaan ze ook spullen verzamelen om in de koffer te doen. Van hun koffers maken de leerlingen korte filmpjes.

Documentaire De Oorlogskoffer

In de documentaire De Oorlogskoffer van Vanessa de Gaay Fortman en Pim van Bezooijen zien we hoe jongeren van het Gerrit van der Veen College (14-15 jaar) nadenken over de Tweede Wereldoorlog. Door het levensverhaal van een familielid te vertellen of juist door onderzoek te doen naar een bekende of tot nu toe onbekende persoon die de oorlog heeft meegemaakt. De leerlingen maken kennis met het levensverhaal van Salo Muller, oud-fysiotherapeut van Ajax in de tijd van Cruijff en Holocaust-overlever. Wat leren deze middelbare scholieren van onze oorlogsverhalen? Hoe gaan ze om met de littekens van de Tweede Wereldoorlog? Wat herdenken ze?

Drie lesbrieven

Rond de documentaire zijn drie lesbrieven beschikbaar voor de vakken Geschiedenis, Maatschappijleer, Burgerschap en Levensbeschouwing. De opdrachten zijn bedoeld voor VMBO, HAVO/VWO en MBO leerlingen (14-18) jaar.

Flyer

Lesbrief De Oorlogskoffer

Lesbrief De Oorlogskoffer

Lesbrief De Oorlogskoffer

De Tweede Wereldoorlog heeft in heel Nederland diepe sporen achtergelaten. Leerlingen gaan op zoek naar die sporen en maken een Oorlogskoffer. Ze gaan op zoek naar herinneringen van iemand die leefde tijdens de Tweede Wereldoorlog en daar een levensverhaal van maken. Die iemand kan een persoon zijn die echt in de oorlog heeft geleefd maar het mag ook iemand zijn die ze bedenken. Om het levensverhaal te vertellen en beeldend te maken gaan ze ook spullen verzamelen om in de koffer te doen. Van hun koffers maken de leerlingen korte filmpjes.

Oorlogskoffer docentenblad

Oorlogskoffer leerlingenblad inclusief beoordeling

Lesbrief De Oorlogsfoto

Lesbrief De Oorlogsfoto

Lesbrief De Oorlogsfoto

Jongeren zien elke dag vele foto’s en filmpjes op sociale media. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er foto’s en films gemaakt. Soms door de Duitse bezetter, maar ook burgers hebben foto’s gemaakt. Die foto’s zijn stuk voor stuk herinneringen. Met De Oorlogsfoto gaan leerlingen op zoek naar het moment en de betekenis van de foto, genomen in Dordrecht of omgeving tijdens de bezetting. Dat doen ze in groepjes van twee tot vier leerlingen. Samen bespreken ze een aantal basisvragen: wie zijn de personen op de foto en wat gebeurt er. Aansluitend maken ze de leerlingen een creatieve vervolgopdracht.

Oorlogsfoto

Oorlogsfoto docentenblad

Oorlogsfoto voorbeelduitwerking

Oorlogsfoto leerlingenblad inclusief beoordeling

Lesbrief Vier vragen aan jou

Lesbrief Vier vragen aan jou

Lesbrief Vier vragen aan jou

Aan de hand van korte clips zien leerlingen hoe leeftijdsgenoten reageren op vragen zoals: Waar denk jij aan bij de Tweede Wereldoorlog? en Ben jij bang dat er oorlog komt? Dit zet leerlingen in beweging om zelf over deze thema’s in gesprek te raken in de klas.

Clip

Vier vragen aan jou docentenblad